سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهاران

نظر

راهنمای خرید بذر
بذر به زبان انگلیسی seed از نظر بیولوژیکی، تخمک رسیده و بارور است که قابلیت رشد و تبدیل به یک گیاه کامل را دارد.
 راهنمای خرید بذر و مشخصات آن

امروزه روند رو به افزون  جمعیت دنیا این ضرورت را ایجاب نموده که بهره وری سیستم های زراعی به حداکثر و تلفات ناشی از عوامل مختلف کاهنده و محدود کننده عملکرد، به حداقل ممکن کاهش یابدو بذر به عنوان واحد بنیادی تکوین حیات در گیاه از دیرباز مورد توجه قرار گرفته و شناخت ماهیت بذر نقطه آغاز کشاورزی بوده است، بی شک نیل به کشاورزی موفق، نیازمند در اختیار داشتن بذرهایی است که ضمن دارا بودن استانداردهای لازم فیزیکی و مورفولوژیکی و اندوخته غذایی لازم برای تضمین استقرار گیاهچه باشند.
اما بذر چیست؟
بذر به زبان انگلیسی seed از نظر بیولوژیکی، تخمک رسیده و بارور است که قابلیت رشد و تبدیل به یک گیاه کامل را دارد. بذرها یک پیشرفت مهم در تولید مثل و موفقیت گیاهان بادانگان و گیاهان گلدار می باشد که شامل بذر سبزیجات و بذر صیفی جات سایر گروه های تشکیل دهنده می باشد.
اصطلاح بذر یک معنی کلی دارد که قبل از موارد فوق  به هر چیزی که می تواند کاشته شود و قابلیت رشد داشته باشد گفته می شود.
موارد استفاده از بذرها:
علاوه بر استفاده مستقیم آنها در تغذیه انسانها و حیوانات، بذرها نقش های دیگری نیز در جیره غذایی بشر ایفا می کنند. بسیاری از بذرها به صورت کامل یا آرد شده، در قالب ادویه مصرف می شوند. آشامیدنی های رایج همانند قهوه و کاکائو از بذرها گرفته می شوند، آب جو و انواع نوشیدنی های الکلی و غیر آن از از تخمیر دانه های غلات ساخته می شوند. روغن های خوراکی از بذرهای ذرت، سویا، بادام زمینی و ... به دست می آیند. همچنین بذرها در ساخت برخی داروها  و ترکیبات مورد مصرف پزشکی نیز استفادع می شوند.
بذرها علاوه بر منبع مهم غذایی، بصورت مصارف تجاری نیز استفاده می شوند. آز آنها در ساخت صابون، مواد جلادهنده، جواهرات، دکمه ها و بسیار از فراورده های دیگر استفاده قرار می گیرد.
اندازه بذرها:
اندازه بذرها همانند فرآورده نهایی آنها بسیار متنوع هستند. کوچکترین بذرها به گونه های ارکیده ها، ساکولنت ها و بعضا" بعضی از گونه های دیگر گیاهان همانند دروزرا گوشت خوار تغلق دارند . همچنین بذرهای توتون ها و برخی علف ها نیز بسیار ریز هستند. همچنین بزرگترین بذرها متعلق به بلوط ها، گردوها، سیکاس و نارگیل می باشد و در اتمام کلام بنده آنها دارای رنگ ها و اشکال مختلف هستند.

انتقال بذرها از طریقی انجام می شود:
بذرها از چند راه انتقال و تکثیر می شوند
باد: احتمالا مهمترین عامل موثر در انتشار بذر می باشد. بذرهایی همانند افرا، زبان گنجشک ها، بعضی ارکیده ها از طریق باد به مناطق مختلف پخش می شوند گاهی آنها در آب (رودخانه ها) به اطراف پخش می شوند.
جریان آب: همانطور که در بالا ذکر کردیم، از طریق بادها یا بصورت مستقیم از درخت یا جانوارن به جریان آب سپرده می شوند و انها را به مکان مختلف انتقال می دهد.
پرنده ها و سایر جانوران: آنها از چسبیدن به بدن حیوانات یا پرنده ها و سایر حشرات پخش می شوند.
کاشت کشاورزی: آنها از طریق انسانها برای مقاصد تجاری یا استفاده شخصی ذخیره یا ادر مزارع، گلخانه ها و باغچه کاشته می شوند.
از کجا بذر مرغوب بخریم
برای خرید بذر باید چند نکته را مد نظر قرار دهید:
بذرها تازه باشند، بذرها به مرور قوه نامیه خود را از دست می دهند پس مهم ترین شرط برای کیفیت بذر، تازگی آن می باشد البته با با نگاهداری در دمای 4 الی 8 درجه سانتی گراد درجه می توان آنها را تازه نگاه داشت.
بذرها به بلوغ رسیده باشند: بذرها باید در زمان مناسب بذرگیری شوند، چنانچه زودتر از موعد بذرگیری شود آنها به بلوغ نرسیده و جنین داخل آن تشکیل نمی شود
از شرکتهای معتبر خرید بذر انجام دهید. شما به عنوان مصرف کننده خانگی، تولید کننده تجاری باید بذری سالم و با کیفیت تهیه کنید.آنها را می توانید از شرکتهای معتبری که در دنیا  فعالیت می کنند تهیه کنید، این شرکتها اعم از پن آمریکن، تاکی، بناری آلمان، گلداسمیت که همان سینجنتا می باشد، شرکت همزادن هلند، فلورانوا انگلستان، سایر شرکتها مطرح شرقی در تایلند که بذرهای گرمسیری تولید می کنند به دلیل تحریم های ما بین با کشور ما  قادر به فروش در کشور عزیزمان نیستند لذا آنها را می توانید از خود ایران توسط واسطه ها دریافت کنید. شرکت بذرکو در زمینه خرید بذر بصورت خرده فروشی و عمده فروشی فعالیت دارد. این سایت در شاخه های مختلف گیاهی این بذرها را موجود و به خریداران عرضه می نماید.

جوانه زنی بذرها
بذرها طبق شرایط درست و استاندارد قادر به جوانه زنی هستند. حتی اگر شما قادر به تهیه بهترین بذر موجود شوید، اگر شرایط درست برای جوانه زنی را مهیا نکنید بذرها قادر به سبز شدن نخواهند بود در زیر ما موارد لازم برای جوانه زنی بذرها را عنوان می کنیم.
دما: دما از مهم ترین قسمتهای تشکیل دهنده جوانه بذر می باشد بهترین و استانداردترین دمای لازم برای جوانه زنی بذرها بین 20 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد این شرایط و اعداد با توجه به گیاه متغیر می باشد بطور مثال در گلها معمولا" با دمای 24 درجه سانتی گراد ، دمای ایده آل را خواهید داشت یا در کاکتوس ها دمای 26 درجه یک دمای مطلوب می باشد.
رطوبت: بعد از دما، رطوبت لازم یکی از شرایط مهم برای جوانه زنی بذرها می باشد، رطوبت زیاد باعث بوجود آمدن شرایط بهتر در تسریع جوانه زنی و تحریک بذر برای جوانه زنی خواهد شد.
نور: نور یه عنوان یکی از ارکان دیگر در برخی از بذرها شرایط مهمی را ایفا می کند، خصوصا در گیاهانی همچون کاکتوس ها بهتر است انها را روی بستر کاشت پخش نمود و با مهیا کردن شرایط بالا، نور ملایم و ضعیف نیز به صورت مختصر روی آنها تابیده شود.
زمان لازم: بذرها با توجه به نوع گیاه، طبق زمان خاصی جوانه زنی می کنند. بذرهای همچون چمن ها خیلی سریع، بذرهایی همچون گلهای فصلی در طی 3 الی 7 روز، بذرهای همچون کاکتوس ها بین 3 الی 60 روز و بذرهایی همچون نخل ها و خانواده آنها با طول مدت 2 ماه پس به این نکته توجه داشته باشید. همچنین برخی از بذرها نیاز سرمادهی دارند که آن نیز خود یک مبحث تخصصی دیگر هست که به آن خواهیم پرداخت.
منبع: ایلنا